
ajinca.net 04/12/2025 - 10:45:15 | ![]() ![]() |

Homenatge a Pablo Ferrer Madariaga a Inca: memòria, reparació i justícia democràtica
L’Ajuntament d’Inca ha celebrat avui horabaixa un acte d’homenatge i reparació de la memòria de Pablo Ferrer Madariaga, militar republicà executat a Melilla el 3 de desembre de 1936, ara fa just 89 anys. L’acte ha comptat amb la participació de la família, entitats memorialistes i l’Associación por la Memoria Militar Democràtica, així com representants de la corporació municipal.
La cerimònia s’ha celebrat en Quarter General Luque, on el passat mes de febrer ja s’instal·là una Pedra de la Memòria en record seu, en el marc del cicle “Inca té Memòria” impulsat pel consistori per recuperar i difondre la memòria democràtica de la ciutat.
Així doncs, Alice Weber, regidora de Memòria Democràtica, ha estat la responsable de donar la benvinguda a l’acte de reconeixement. Durant el seu discurs, Weber ha remarcat el compromís de l’Ajuntament i Inca amb la veritat, la justícia i la reparació.
Tot seguit, Cata Moragues, jurista especialitzada en memòria històrica, ha contextualitzat i explicat el marc legal de la Llei 20/2022, que reconeix la il·legalitat del consell de guerra que va condemnar a mort Pablo Ferrer Madariaga i repara institucionalment la seva figura.
Així mateix, també ha intervengut Manuel Pardo de Donlebúb, president de l’Associación por la Memoria Militar Democràtica, que ha volgut retre un reconeixement explícit al comandant Ferrer Madariaga, un militar exemplar i lleial que va ser afusellat per complir amb el seu deure.
La part més emotiva de l’acte ha arribat amb les paraules de Margalida Rosselló, membre de la família, que ha volgut posar en valor la figura de Pablo Ferrer i expressar l’agraïment pels esforços institucionals i socials per restituir la memòria del seu parent.
En finalitzar les intervencions, s’ha dut a terme una ofrena floral damunt la Pedra de la Memòria, acompanyada de la interpretació musical d’El cant dels ocells.
Pablo Ferrer Madariaga (1896–1936), comandant del Batallón de Cazadores núm. 7 de Ceuta, fou detingut a Melilla i afusellat el 3 de desembre de 1936 per mantenir-se fidel al govern legítim de la República. La seva família ha rebut recentment la Declaració de Reconeixement i Reparació Personal emesa pel Govern d’Espanya, que declara il·legal i il·legítim el procediment que el va condemnar i reconeix la seva figura com a part essencial de la història democràtica.


- Pablo Otero firma hasta 2029 y jugará cedido en Valdepeñas
- Es constitueix la Plataforma contra el trasllat de residus d’Eivissa
- El PP Balears exige al Gobierno de Sánchez la inclusión de la culebra de herradura en el catálogo estatal de especies invasoras
- Cambra del Migjorn inaugura una nueva edición en Cala Figuera con un concierto de flauta y piano
- El Consell de Mallorca ofrece cerca de 300 horas de actividades de verano para fomentar la autonomía de las personas mayores
- NICOLAU MIR SUBCAMPEÓN DE ESPAÑA DE GIMNASIA ARTÍSTICA
- Foto comentada: Ronda del Parque de Manacor a las 12:30 de hoy lunes 13/07/26. Una imagen que desvela el incivismo, mala educación, egoísmo, de salvajes y sinvergüenzas
- Inca llena las plazas de música con un nuevo ciclo de bailes de verano para las personas mayores. Serán el 18 de julio, 6 de agosto, el 20/8/2026, el 3 de septiembre, 4 fechas estelares
- Puntos del orden del día del Pleno de Manacor: Bonificación 95% a Aproscom; Adhesión a la Fundación Jaume Santandreu; Hijos Ilustres y Predilectos; 2 Mociones de VOX sobre Movilidad y vados
- Fiestas del Carmen de Porto Cristo, hoy 12 de julio demostración de judo con el Dojo Muratore y después concierto de la Banda Municipal de Música de Manacor, todo en el paseo de la Sirena












































