
gobmallorca.com 07/04/2025 - 13:15:45 | ![]() ![]() |
COMUNICAT DE PREMSA, 7 D’ABRIL DE 2025 RENOVABLES SÍ, PERÒ AIXÍ NO!
Rebutjam la proposta inicial de planificació territorial dels parcs fotovoltaics del Consell de Mallorca
Des de la plataforma Renovables Sí, Però Així No! volem expressar la nostra profunda preocupació i rebuig davant la Proposta Inicial de Planificació Territorial dels Parcs Fotovoltaics presentada recentment pel Conseller de Territori i Mobilitat del Consell de Mallorca.
Aquesta proposta s’allunya totalment dels criteris i principis que la nostra plataforma ha defensat, i presenta greus mancances que posen en risc la preservació del territori i una transició energètica justa i sostenible. A continuació, exposem els motius del nostre posicionament:
Una planificació territorial incompleta i esbiaixada
El document només planifica la ubicació de parcs fotovoltaics de fins a 4 hectàrees, mentre que deixa fora de regulació les instal·lacions de més grandària —precisament les que més s’estan tramitant a Mallorca. Aquesta omissió permetria, com fins ara, que es puguin projectar centrals fotovoltaiques de grans dimensions a qualsevol indret del sòl rústic, sense una planificació real i global.
Les centrals fotovoltaiques de més de 4 ha -la gran majoria que se tramiten a Mallorca- les aprovarà el Govern de les a través de la Llei de Projectes Industrials Estratègics , la qual permet la seva ubicació a qualsevol lloc del territori.
Exclusió injustificada d’altres tipus de sòl
La proposta es focalitza únicament en el sòl rústic, deixant fora alternatives com el sòl industrial, comercial, degradat o periurbà, així com les possibilitats d’instal·lació sobre cobertes d’edificis i infraestructures. Això implica la posada a disposició de més de 16.000 hectàrees de sòl rústic —moltes properes a espais naturals protegits com la Serra de Tramuntana—, desplaçant els projectes fora de la vista de la ciutadania i evitant el debat social.
Priorització de l’ús industrial del sòl rústic
Es menystenen criteris clau com la preservació del sòl per a l’activitat agrícola i ramadera, el paisatge, la biodiversitat o la funció ecològica. El fet d’excloure només les parcel·les que reben
ajudes de la PAC és insuficient i redueix la complexitat de la gestió del territori a un sol paràmetre econòmic.
Un model de tramitació que debilita la participació municipal i ciutadana
La proposta atorga als ajuntaments la decisió exclusiva sobre els parcs de fins a 4 hectàrees, però els exclou dels projectes superiors, els quals poden ser aprovats pel Govern Balear per la via de la declaració de projectes industrials estratègics, fins i tot amb informes desfavorables dels municipis. Reclamam que els ajuntaments tinguin veu i vot en totes les tramitacions, i que es garanteixi també la participació d’altres administracions amb competències ambientals i energètiques.
Per una transició energètica realment sostenible, territorialment ordenada i socialment justa, exigim una revisió profunda d’aquesta proposta de planificació. Les energies renovables són el futur, però no a qualsevol preu ni en qualsevol lloc.
RENOVABLES SÍ, PERÒ AIXÍ NO!


- El Consell de Mallorca coordina la atención a las víctimas de violencias machistas con los servicios sociales municipales
- EL PP, EL PI, MÉS Y PSOE DAN LA ESPALDA A LA SEGURIDAD DE LOS VECINOS DE S’HORTA Y RECHAZAN LA MOCIÓN DE VOX
- Cierran la playa de Cala Murada en Manacor y avisan a Palma a los especialistas porque ha aparecido un pez de grandes dimensiones (Marrajo o Tintorera), reviste peligro para los residentes y curiosos
- Comunicado: VOX Manacor denuncia la actitud tiránica y los insultos del alcalde separatista Miquel Oliver y su regidora Carme Gomila (presidenta de Esquerra Republicana Illes Balears)
- Manacor aprova la moció en motiu del 25 de novembre, Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència contra les Dones; I se aprova definitivament el Pacte d’Agermanament amb Girona
- Interposición recurso contencioso administrativo contra el acuerdo del Pleno del Ayuntamiento de Manacor de 10 de marzo de 2025, sobre Aprobación definitiva Zona de Protección Acústica Especial (ZPAE)
- Montse Roig y Laura Pallicer, ambas de Manacor, del Concurso “LALALA” la Mejor Voz de Baleares de IB3, clasificadas en semifinales buscan una plaza en la Final, el domingo 16 de noviembre 21:50h
- Manacor: El nostre sènior de lliga balear CÀRNIQUES SUNYER - JARDINES Y LIMPIEZAS AHMED va vèncer per 73 a 76 al Bàsquet Artà en el derbi de la comarca de Llevant
- Manacor s’Agrícola: Exposició de fotografies de Christian Volker titulada “La bellesa manacorina a ras de cel”, que podrem veure fins el 10 de desembre
- VOX Manacor se queda solo en el Pleno en el debate de la Normalización lingüística de Balears porque el PP se ha abstenido en recuerdo al promotor en 1986 Gabriel Cañellas









































